A vállalkozások könyvelési adatai nemcsak a mérlegbeszámoló és különféle adóbevallások elkészítésének hátteréül szolgálnak, hanem a pénzügyi gondokkal küzdő cégeknek is segítenek megtalálni a baj forrását és a lehetséges kiutat. Jellemzően az elmúlt három-öt év beszámolóinak elemzése nyújt a vezetőségnek fontos támpontokat a vállalkozás helyzetéről. Érdemes tehát folyamatosan figyelni a társaság számait, függetlenül attól, hogy a válsághelyzet miként érinti a vállalkozás eredményességét. A továbbiakban az elemző munka néhány olyan területét mutatjuk be, amely vizsgálatára érdemes hangsúlyt fektetni.

Értékelemzés fontossága:

Változó költségek azok, amelyek a termék létrejöttében közvetlenül szerepet játszanak és volumenük követi a termelés volumenének változását. Ha ezen költségek indokolatlanul magasak, az értékelemzés lehet segítségünkre a megoldásban. Ekkor azt vizsgáljuk, hogy a termék egy-egy funkciójára valóban szükség van-e, illetve léteznek-e alacsonyabb árú anyagok, eszközök, szolgáltatások az adott funkció létrehozására a minőségi szempontok figyelembevételével. Emellett a hatékonyabb munkaszervezéssel, anyagtakarékosabb technológiák bevezetésével, esetleg az anyagféleségek körének csökkentésével is faragni lehet a költségeken.

  • Például egy termék esetében első lépésként definiálni kell a célközönségeket, majd egyes vevői csoportok esetében érdemes megvizsgálni azt, hogy a termékkel kapcsolatban mi az igény, milyen területen használják, majd pedig mi a funkciója a terméknek.

Az értékelemzés során a legkedvezőbb értékkihozatal a cél, ami akkor tekinthető optimálisnak, hogyha a feladatok éppen szükséges mértékű ellátása az erőforrás-felhasználások minimalizálása mellett biztosítható. Tehát felesleges funkciók, tulajdonságok elhagyása mellett úgy érhet el a vállalkozás költségcsökkentést, hogy a vevő számára fontos értéket képes megtartani.

Ebből kiindulva az érték a funkció és funkció teljesítéséhez kapcsolható költség viszonya. Ebben a szemléletben a termék funkcionális értékét a funkcióhatékonysági mutató fejezi ki (egyes funkciók teljesítettségi színvonalának és azok fontossági súlyának osztása az egyes funkciók létrehozási költségeinek összességével).

Ennek eredményeképp az értékoptimalizálásra az alábbi lehetőségek valósulhatnak meg:

  • változatlan funkciók mellett alacsonyabb költségek;
  • bővített funkciók mellett azonos költségek;
  • bővített funkciók mellett alacsonyabb költségek;
  • bővített funkciók mellett magasabb költségek;
  • szűkített funkciók mellett alacsonyabb költségek.

Egy gazdasági válság esetében mind a vevők, mind pedig a termék előállítói a funkciók és a költségek csökkentésére törekednek. Ez utóbbi akkor is előtérbe kerül, hogyha az alapanyagoknak van olyan eleme, amely külföldről kerül beszerzésre. A megnövekedett szállítási idő, és a szállítás költségeinek növekedése miatt drágulhat a beszerzés, amely miatt hangsúlyos kérdéssé válik, hogy igénylik-e azt a funkciót a vevők, melyhez ez az alapanyag szükséges; kiváltható-e az olcsóbb, belföldi forrásból megfelelő minőségben; illetve meddig terjedhet az az ártartomány, amelyet a vevők még hajlandóak megfizetni.

A termék funkcióinak vizsgálatakor megtalálhatóak a termék kritikus pontjai, amelyeknek észszerűbb megoldásával a funkcióhatékonyság javítható.

  • Például egy olyan terméket esetében, ahol a termék aktuális divatnak való megfelelése miatt olyan kiegészítő elemekkel van ellátva, amelynek funkcionális értéke nincs, és a vevő szempontjából sem bír értékkel. Ezen kiegészítő elem eltávolításával a termék előállításának költsége csökken, amellyel versenyképesebbé is válhat.

Forrás: Hunyadné Szűts Veronika – Sinka Júlia (2020): Újrakezdés a válság után, HVG Kiadó

Írjon nekünk!

Szerzőnk, Szentléleki Csilla az RC Consulting junior tanácsadója pénzügyi, adózási és pályázati témakörökben. Növekedés, külföldi terjeszkedés, beruházási projektek finanszírozási, adózási és adókedvezményi lehetőségeivel kapcsolatban tud hozzánk fordulni a www.rcc.hu weboldalon, vagy a +36-1-483-2070-es telefonszámon, illetve office@rcc.hu e-mail címen.